fredag 11 april 2008

Euroshopper energy drink



Nu har vi kommit till den punkt då det är dags för den första läskrecensionen. Den första läskedrycken att bli recenserad är "Euroshopper energy drink". Huruvida energidrycker klassas som läskedrycker är mycket en fråga om tycke och smak. Följer man nationalencyklopedins definition av läskedrycker tillhör energidrycker definitivt läskedryckssegmentet;




läskedryck, läsk, en fabriksmässigt framställd, alkoholfri, vanligen kolsyrad dryck, smaksatt med socker/sockerersättningsmedel, fruktsyror eller essenser; ibland inbegrips även mineralvatten. Färdigblandade läskedrycker utan kolsyra såldes – ofta av kringvandrande gatumånglare, limonadiers – i Frankrike på 1600-talet. Torbern Bergman var den förste som framställde kolsyrat mineralvatten (1770), medan Anders Sparrman kring 1800 införde kolsyrad sockerdricka mot skörbjugg vid flottan. Bland internationellt kända läskedrycker kan nämnas Ginger Ale, uppfunnen av Schweppes i början av 1800-talet, och Coca-Cola®. Sodavatten uppfanns 1790. Sverige fick en läskedrycksindustri under 1800-talets senare del. Bland svenska klassiker kan nämnas Pommac® och Champis®.




Nu till själva recensionen av drycken.





Pris +++

Jag betalade 7,90 kr+ pant på Ica City i Uppsala. Priset är avsevärt mycket lägre än priset på huvudkonkurrenten, Red Bull, som i nyss nämnda butik kostade 13,90 kr + pant. Dock är priset relativt högt med tanke på att det är en lågprisläskedryck. Motsvarande dryck på Lidl/Willys kostar bara runt 5 kr + pant.





Förpackning ++

Euroshopper energy drink använder sig av den typiska energidrycksförpackningen som Red Bull introducerade. Själv associerar jag denna höga, smala burktyp med just energidrycker. Förpackningen ger intryck av att det är en läskedryck i lågprissegmentet, vilket i detta fall är mycket passande.





Dryckens utseende +

Precis som så många andra energidrycker har drycken en kissgul färg. När man häller upp drycken i glas ser det ut som en mycket ljus öl t.ex. Budweiser dock med den lilla skillnaden att det inte finns tillstymmelse till skumkrona. Det ser således ut som en öl som någon har glömt ute i solen ett par timmar en varm dag.





Dryckens smak +++

Drycken har den typiska energidryckssmaken, dvs. någon sort syntetisk hallonsmak. Sötman är bra balanserad. Eftersmaken är något besk. Den beska eftersmaken är med största sannolikhet en följd av dryckens relativt höga koffeininnehåll (32mg/100ml).





Totalbetyg +++

Euroshopper energy drink är en helt okej energidryck. Den smakar precis så som man förväntar sig att en energidryck ska smaka utan att överraska på något sätt. Dryckens förpackning är absolut inte vacker men den är helt okej med tanke på att det är en lågprisläskedryck. Drycken saknar såväl uppenbara fördelar som nackdelar.






/Läsken

1 kommentar:

Anonym sa...

4,50 kostar den på maxi i halmstad. är den inte sjukt lik red bull? märker ingen skillnad.