tisdag 18 november 2008


Inte nog med att det är måndag, jag har dessutom blivit genomblöt av snöblandat regn på väg till biblioteket. För att muntra upp mig själv har jag därför köpt en Cherry Coke. Cherry Coke finns inte i Coca-Cola Sveriges utbud men vissa butiker säljer USA importerad läsk. Jag brukar köpa importerad läsk på Ica Luthagen här i Uppsala. Tyvärr säljer Ica Luthagen endast Cherry Coke, Vanilla Coke och Moutain Drew. Jag hade gärna sett att de även sålde någon Rootbeer och någon Cream Soda.


Nu till recensionen.


Cherry coke

Utseende ++++
Precis som vanlig Cola är Cherry Coke brunröd. Den stora skillnaden mellan vanlig Cola och Cherry Coke är att det i princip är omöjligt att se igenom Cherry Coke även om man belyser glaset.

Smak: ++++
Cherry coke har en mycket kraftig körsbärssmak. Cherry coke påminner betydligt mer om Dr Pepper än om vanlig Coca-cola. När man först tar in läsken i munnen slås man av en mycket kraftig sötma följt av en minst lika kraftig körbärssmak. Cherry coke smakar egentligen mer körsbärskärnor än körsbär. Detta är, enligt min mening, typiskt för amerikansk körsbärssmak. Smaken har tydliga drag av marsipan. Strax efter att man har översköljts av den kraftiga körsbärssmaken känner man en tydlig Coca-cola smak. I munnen beter sig läsken som vanlig Coca-cola, dvs. den skummar kraftigt. Dryckens eftersmak bär tydliga spår av körsbär.

Förpackning +++
Egentligen är förpackningen värd ett betydligt högre betyg. Burken är försedd med Coca-Colas både vackra och klassiska logotype. Problemet med förpackningen är att förpackningen är något otydlig. Drycken är trots allt coca-cola med körsbärssmak men burkens lila färg får mig inte att tänka på körsbärsläsk utan på grapesoda. Jag hade föredragit en förpackning som var svart eller möjligtvis mörkt röd för att associera till stora, mörka körsbär.

Totalt ++++
Cherry coke är en av mina absoluta favoritläskedrycker. Emellertid anser jag att Dr Pepper är den ultimata körsbärsläsken. Cherry coke och Dr Pepper påminner ganska mycket om varandra. Jag gillar hur Cherry coke beter sig i munnen och dryckens fina körsbärssmak. Nackdelen är att Cherry coke är för söt. Läsk ska naturligtvis vara söt men jag föredrar i detta fall den mer balanserade läskedrycken Dr Pepper.

1 kommentar:

Zorbeltuss sa...

Yay cherry coke, dr pepper, båda är hur goda som helst, dock är inte dr pepper en körsbärsdricka i grund vilket man märker lättast om man köper importerad dr pepper, det är mandel läsk med hög koncentration av bittermandel, bittermandel är mycket lik körsbärskärnor i smaken då smaken påverkas i hög del av cyanidinehåll (vilket tas bort i processen), många matväxter som odlas i bland annat amazonas innehåller en betydlig mängd cyanid i grund men trotts alla processer som befriar maten från cyanid säger forskare och andra som tittar förbi på en matbit att det smakar mandel eller körsbär.

Nu har väl jag nördat mig nog, hoppas du hittar en amerikansk dr pepper, de är riktigt goda