måndag 14 april 2008

cola från kran

Nu har jag precis kommit tillbaka till mitt lilla rede på biblioteket efter att ha förtärt en icke tillfredsställande lunch på kinakrogen Fugu. Mycket av besvikelsen ligger i den undermåliga läsk som ingick i lunchpriset. Fugu har precis som så många andra resturanger en läskautomat som man själv tar läsken ifrån. Läsk från kran är i regel en besvikelse. Antingen är läsksmaken för svag eller för stark. Det ryktas att alla läskkranar är kalibrerade av Coca-Cola eller Carlsberg (om pepsi serveras). Dock tycker jag att smaken ofta varierar så jag är mycket tveksam till att Coca-Cola/Carlsberg inspekterar kranarna. Jag misstänker att resturangägarna själva är där och skruvar för att få till sin "perfekta" blandning. Ytterligare ett skäl till att läsk från kran smakar dåligt här i Uppsala är att kranvattnet är under all kritik i denna stad. Hädanefter ska jag endast besöka lunchkrogar som har läsk på burk/flaska.


/Läsken

Inga kommentarer: