måndag 14 april 2008

Loka saigon sunset


Idag är det måndag vilket innebär att jag sitter på juridiska biblioteket och skriver på min examensuppsats. Biblioteksdag innebär att mineralvatten förtärs. På juridiska biblioteket råder ett strängt förbud mot mat och dryck förutom vatten i flaska. På min väg till biblioteket stannade jag till på ICA City för att inhandla en butlej mineralvatten. I kyldisken för mineralvatten upptäkte jag en ny serie smaker från Loka som går under namnet "Loka likes Asia". I serien ingår tre smaker, Saigon sunset (citrongräs och blodapelsin), Himalaya High (vit persika och grönt te) och Macau Moon (litchi och hallon). Eftersom jag är mycket förtjust i blodapelsin slog jag till på en Saigon sunset. Inom kort kommer jag även att testa de andra smakerna. I ett tidigare inlägg diskuterade jag vilka drycker som klassas som läskedrycker. Nu har jag bestämt att min definition av läskedryck är "en kolsyrad, alkoholfri dryck".


Nu till recensionen!



Förpackningen +++

Jag är normalt sett inget fan av designen på Lokas mineralvatten. Jag förderar Ramlösas mer stilrena design. Dock tycker jag att designen på flaskorna i serien Loka likes Asia är ganska snygg. Flaskan har den traditionella Lokaformen vilket inte är mycket att orda om. Etiketten är tydligt inspirerad av Asien vilket jag gillar.


Utseendet på drycken +

Färgen på drycken är naturligtvis inget att orda om eftersom drycken naturligtvis är helt ofärgad. Negativt är dock de stora bubblorna vilket inte alls ser aptitligt ut. Ju mindre storlek på bubblorna desto bättre är en sanning som håller än idag. Bubblorna i denna dryck är riktigt stora, ca 2-4 mm i diameter.


Smak ++++

Av förpacknigen framgår det att drycken skall smaka röd apelsin och citrongräs. Jag känner ingen smak alls av citrongräs däremot är det en mycket angenäm smak av blodapelsin. Tidigare hade Ramlösa en mycket fin variant som smakade blodapelsin. Tyvärr försvann denna klockrena smak från sortimentet för drygt ett år sedan men nu har Loka lanserat en värdig efterträdare. Loka saigon sunset hade fått full pott i smakbetyget om bubblorna hade varit något mindre till storleken.


Totalt betyg ++++

Den klockrena smaken gör att drycken får ++++ i betyg trots de stora bubblorna och den inte allt för vackra flaskan. Detta mineralvatten kommer i fortsättningen att vara mitt mineralvatten of choice!
/Läsken

Inga kommentarer: