fredag 17 oktober 2008

Ubuntu cola


Bland mina vardagsrutiner ingår det att besöka caféet Barista på gågatan i Uppsala för att inhandla en take away kaffe. Idag valde jag dock att köpa en läsk istället för en kaffe. Baristas affärsidé att är att sälja rättvisemärkta produkter och naturligtvis säljer de även rättvisemärkt läsk. Ubuntu cola är den första rättvisemärkta läsken som jag har hört talals om. Nu till själva testet



Förpackningen ++++

Ubuntu säljs i mycket stiliga, vita burkar. På förpackningen är fair trade loggan väl synlig och burken ger ett intryck av att vara en mycket human dryck. Den vita burken gör att jag nästan får lite FN vibbar av drycken.


Utseendet ++++

Drycken är ljusare än andra cola drycker och jag tycker även att den är något rödare än andra coladrycker.


Smak +++

Ubuntu cola har en väldigt kryddig smak. Drycken har en naturlig smak och jag känner russinsmak och en muskotaktig arom. Nackdelen med Ubuntu är att den är oerhört söt. Jag tycker visserligen att läsk ska vara ganska söt men detta är för mycket sötma även för mig. Hade Ubuntu varit mindre söt hade den med största sannolikhet fått en femma i smakbetyg.


Totalbetyg ++++

Ubuntu är en nyskapande och rolig produkt. Jag är själv en stor anhängare av rättvisemärkta produkter så det är väldigt roligt att det har kommit en rättvisemärkt läsk. Förpackningen är riktigt snygg. Det som gör att läsken inte förtjänar en femma i betyg är att den är alldeles för söt.
//Läsken

Inga kommentarer: